Julen förr och nu

När jag var barn var det helt underbart härligt med jul!
Julaftonen firade vi med farmor och farfar och ibland var även mormor och morfar med.
Massa god mat och massa fika och hemgjort godis fanns det på borden.
Kommer ihåg att farmor även hade ett proppfyllt fruktfat. Brevid stod det små assietter och fruktknivar. Mysigt och fint men kan kännas lite onödigt.

Kvällen före julafton klädde vi alltid granen tillsammans med pappa. När jag skulle sova var jag alltid så spänd på vad som skulle hända under julafton.
På morgonen när jag vaknade stod en fin poslinssläde på mitt nattygsbord fylld av godis!
Någon/några gånger under dagen fick vi öppna nåt paket. Jag minns en den gången syrran och jag fick Nintendo 8-bit! Vilken höjdare! Innan hade vi fått hyra på macken eller Erros. Tänk er att hyra ett tv-spel!;-)

Jag saknas dessa jular det måste jag säga!

Nu vill jag att Nelly ska få samma känsla för julen som jag haft men det är svårt att få till det tycker jag... Jag gör mitt bästa iaf.


Nu ser julen ut så här:

Jag stressar och jäktar inför Nellys födelsedag och vips så är det jul oxå!?
Jag har gjort skinka, knäck, tryfflar och lite bak.
Ikväll blev det inte alls som jag hade tänkt med Nelly... Tänkte vi skulle ligga i sängen och prata om julafton innan hon somnade. Berätta för henne att tomten nog kommer och lägger något i hennes julstrumpa i natt och att det är i morgon tomten kommer och hon ska få ge bort sin sista napp.
Istället somnade hon i bilen...

Jag har slagit in de sista paketen och kokat gröt på kvällen här. På eftermiddagen var Nelly oxå med och fixade paket men hon blev lite orolig när vi inte slog in nåt till henne!;-) Goungen min!

I morgon ska hon få kika i sin strumpa och sen öppna paketkalendern!
Frukost med tomtegröt och hembakt bröd och julskinka blir det.
Sen blir det lite småfix här hemma innan vi går till Tomas föräldrar.
Innan Kalle Anka åker vi till Hamrånge för att träffa tomten vid 15.30
De värsta är att tomten vill ha en tomte tillbaka...
Paketöppning och sen mat. Mammas julmat slår allt!

Jag hoppas vi får en mysig jul och att vi inte stressar runt för mycket!

Ska försöka få till nåt litet inlägg i morgon oxå!





Kommentarer
Postat av: Jennie

Börjar inte Kalle kl 15? Då är det väl dumt med tomte kl 15.30....

2010-12-24 @ 09:06:59
Postat av: Linda

Ja men var det bättre efter maten då? Mamma som bestämde och jag tyckte det blev bäst så.

2010-12-24 @ 11:51:31
URL: http://yramamman.blogg.se/
Postat av: Malin

Fint och bra inlägg!!

2010-12-25 @ 06:18:17
Postat av: Linda

Tack, nu blev jag glad!!:-)

2010-12-25 @ 11:25:53
URL: http://yramamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0